THE DEVELOPMENT OF HADITH STUDIES IN EGYPT AFTER THE FALL OF BAGDÄ€D: The Study of the Contributions of Hadith Scholars in Egypt in the 8th-9th Hijri Century
Abstract
This article explores the contributions of 8th-9th century Egyptian scholars and their influence on contemporary hadith studies. While the fall of BagdÄd is often seen as a period of decline for the Muslim world, this study argues that Islamic regions, including Egypt, remained intellectually active. This article aims to examine the development of Hadith in Egypt as one of the regions that developed after the fall of BagdÄd. The datas of this qualitative historical research were collected through documentation, with primary sources including historical texts of ulamÄ in 8th-9th century and hadÄ«th works by Egyptian scholars. The analysis was conducted using content analysis and presented narratively and descriptively. The study employs synchronic and diachronic approaches to analyze Egypt’s social, political, and ideological dynamics while exploring the evolution of hadith studies. The findings reveal that Egyptian 8th-9th century scholars significantly advanced various genres, including commentaries on primary hadith texts, poetic works on hadith sciences, biographical texts, commentaries on ‘ulÅ«m al-hadÄ«th, and takhrÄ«j. They influence contemporary hadÄ«th studies through the canonization of works and their impact on modern scholars.[Artikel ini membahas kontribusi ulama hadis di Mesir abad VIII-IX dan pengaruhnya terhadap kajian hadis kontemporer. Keruntuhan BagdÄd sering dianggap masa kemunduran dunia Islam, tetapi artikel ini berpendapat bahwa wilayah-wilayah Islam, termasuk Mesir, tetap aktif dalam mengembangkan keilmuan. Artikel ini ingin melihat perkembangan hadis di Mesir sebagai salah satu daerah yang berkembang pasca-BagdÄd runtuh. Data dalam penelitian historis-kualitaatif ini dikumpulkan dengan teknik dokumentasi. Data primer ialah kitab sejarah ulama abad VIII-IX dan kitab hadis ulama Mesir. Data dianalisis dengan analisis konten. Hasil analisisnya disajikan secara naratif-deskriptif. Penelitian ini juga menggunakan model sinkronis dan diakronis dalam ilmu sejarah untuk melihat dinamika sosial, politik, dan ideologi di Mesir serta mengeksplorasi perkembangan studi hadis di Mesir. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa ulama Mesir abad VIII-IX berhasil mengembangkan berbagai genre kajian ilmu hadis, meliputi syarah kitab hadis primer, nazam ilmu hadis, kitab biografi, syarah kitab ‘ulÅ«m al-ḥadīṡ, dan takhrÄ«j kitab. Pengaruh ulama Mesir bagi kajian hadis kontemporer meliputi kanonisasi karya dan pengaruh pada tokoh kontemporer.]
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Akmaluddin, Muhammad. “Kuasa, Jaringan Keilmuan, Dan Ortodoksi: Diskursus Hadis Di Andalus Abad II-III.†Disertasi, UIN Sunan Kalijaga, 2019.
Alwi, Ahmad Hanafi, Muhid Muhid, Andris Nurita, and Isa Fadlurrahman. “Ahmad Hassan Dan Kehujjahan Hadis: Pemikiran Ahmad Hassan Terhadap Hadis Fadailul Amal Dalam Buku Soal-Jawab.†NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam 7, no. 2 (November 17, 2023): 169–89. https://doi.org/10.23971/njppi.v7i2.6971.
Amdah, Naila Sa’datul. “Mustafa Azami’s Contribution in Rebutting Orientalist Views about The Writing of Hadith.†Nabawi: Journal of Hadith Studies 2, no. 2 (March 31, 2022). https://doi.org/10.55987/njhs.v2i2.50.
Amin, Muhammad. “KEMUNDURAN DAN KEHANCURAN DINASTI ABBASIYAH SERTA DAMPAKNYA TERHADAP DUNIA ISLAM KONTEMPORER.†El-Hekam 1, no. 1 (December 28, 2016): 87. https://doi.org/10.31958/jeh.v1i1.340.
Aná¹£ÄrÄ«, AbÅ« YaḥyÄ ZakariyÄ ibn Muḥammad ZakariyÄ al-. Fatḥ Al-BÄqÄ« Bi Syaraḥ Alfiyya Hal-‘IrÄqÄ«. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2002.
Aṡīr, ‘AlÄ« ibn AbÄ« al-Karam Muḥammad ibn Muḥammad al-SyaibÄnÄ« al-JazarÄ« ‘Izz al-DÄ«n ibn al-. Al-KÄmil FÄ« al-TÄrÄ«kh. Beirut: DÄr al-KitÄb al-‘ArabÄ«, 2002.
‘AsqalÄnÄ«, Aḥmad ibn ‘AlÄ« ibn ibn Muḥamamd ibn Ḥajar al-. Al-Durar al-KÄminah FÄ« A’yÄn al-Mi’ah al-á¹ Äminah. Beirut: DÄr al-Jayl, 1993.
———. Al-Iá¹£Äbah FÄ« TamyÄ«z al-á¹¢aḥÄbah. Lebanon: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1995.
———. Al-Talkhīṣ al-ḤabÄ«r FÄ« TakhrÄ«j AḥÄdīṡ al-RÄfi’ī al-KabÄ«r. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1989.
———. Fatḥ Al-BÄrÄ« Syaraḥ á¹¢aḥīḥ al-BukhÄrÄ«. Beirut: DÄr al-Ma’rifah, 1379.
———. LisÄm Al-MÄ«zÄn. Beirut: DÄr al-BasyÄ’ir al-IslÄmiyyah, 2002.
———. Nuzhat Al-Naẓar FÄ« Tahuá¸Ä«á¸¥ Nukhbat al-Fikr FÄ« Muá¹£á¹alaḥ Ahl al-Aṡar. Madinah: Maktabah Malik Fahad al-Waá¹aniyyah, 2008.
———. Tahżīb Al-Tahżīb. Beirut: Mu’assasah al-RisÄlah, 2014.
Asqalani, Ibn Hajar al-. Bulughul Maram. Bandung: Mizan, 2013.
———. Bulughul Maram. Jakarta: Akbar Media, 2013.
‘AzzÅ«z, Muḥammad. Madrasat Al-Ḥadīṡ FÄ« BilÄd al-SyÄm KhilÄl Qarn al-á¹ Ämin al-HijrÄ«. Beirut: DÄr al-BasyÄ’ir al-IslÄmiyyah, 2000.
BalÄżurÄ«, AbÅ« al-AbbÄs Aḥmad ibn YaḥyÄ ibn JÄbir al-. Futūḥ Al-BuldÄn. Beirut: Mu’assasah al-Ma‘Ärif, n.d.
Bruinessen, Martin van. Kitab Kuning, Pesantren Dan Tarekat. Bandung: Mizan, 1995.
Danarta, Agung. Perempuan Periwayat Hadis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Dr. Komaruddin Sassi. “Pendidikan Islam Pada Era Kemunduran Pasca Kejatuhan Bagdad Dan Cordova.†TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (June 12, 2019): 34–51. https://doi.org/10.53649/taujih.v1i1.7.
Fatimah, Fatimah, Nasrun Nasrun, and Anna Musyarofah. “Pola Komunikasi Ustaz Dan Santri Dalam Proses Pembelajaran Kitab Bulughul Maram Materi Tentang Silaturahmi Di Pondok Pesantren Nurul Falah Air Mesu.†LENTERNAL: Learning and Teaching Journal 1, no. 1 (January 22, 2020): 38–46. https://doi.org/10.32923/lenternal.v1i1.1277.
Hasan, Ahmad. Tarjamah Bulughul Maram. Bandung: Penerbit Diponegoro, 1993.
Hitti, Philip K. History of The Arabs. Jakarta: Qaf, 2024.
Ibn Kaṡīr, AbÅ« al-FidÄ’ al-ḤÄfiẓ. Al-BidÄyah Wa al-NihÄyah. 7th ed. 13 vols. Beirut: Maktabah al-Ma’Ärif, 1988.
Ibn TaghrÄ« BardÄ« ibn ‘AbdullÄh al-ṬÄhirÄ« al-ḤanafÄ«, JamÄl al-DÄ«n AbÅ« al-MaḥÄsin YÅ«suf. Al-NujÅ«m al-ZÄjirah FÄ« MulÅ«k Miá¹£r Wa al-QÄhirah. Mesir: WazÄrat al-á¹ aqÄfah wa al-IrsyÄd al-QawmÄ«, n.d.
‘IrÄqÄ«, ‘Abd al-Raḥīm ibn al-Ḥusayn ibn ‘Abd al-RaḥmÄn ibn AbÄ« Bakr ibn IbrÄhÄ«m al-. Al-MughnÄ« ‘an Ḥaml al-AsfÄr FÄ« TakhrÄ«j MÄ FÄ« al-IḥyÄ’ Min al-AkhbÄr. Beirut: DÄr Ibn Ḥazm, 2005.
———. Al-Tabá¹£irah Wa al-Tażkirah. Riyaá¸: Maktabah DÄr al-MinhÄj, 1428.
———. Syaraḥ Al-Tabá¹£irah Wa al-Tażkirah. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2001.
Ismail, Syuhudi. Hadis Nabi Yang Tekstual Dan Tekstual Telaah Maanil Hadis Tentang Ajaran Islam Yang Universal, Temporal, Dan Lokal. Jakarta: Bulan Bintang, 1994.
’Itr, NÅ«r al-DÄ«n. Manhaj Al-Naqd FÄ« ‘UlÅ«m al-Hadīṡ. Damaskus: DÄr al-Fikr, 1997.
Jali, Achmad Faishol Abdul. “PENERAPAN METODE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SANTRI TENTANG HADITS KITAB BULUGHUL MARAM DI PONDOK PESANTREN ROUDLOTUL MURTADLO PASREPAN PASURUAN,†October 5, 2024. https://doi.org/10.5281/ZENODO.13892264.
Kadir, Aceng Abdul. “Regionalisme Dalam Periwayatan Hadis: Asal Usul Hadis Berdasar Sanad Hadis Kufah.†UIN Syarif Hidayatulah, 2019.
KaḥḥÄlah, Umar Riá¸Ä. Mu’jam al-Mu’allifÄ«n. Beirut: DÄr IḥyÄ’ al-TurÄṡ al-ArabÄ«, 1993.
Karim, Muhammad Abdul. “Baghdad’s Fall and Its Aftermath: Contesting the Central Asian Political Background and the Emergence of Islamic Mongol Dynasties.†Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies 56, no. 1 (June 14, 2018): 187–224. https://doi.org/10.14421/ajis.2018.561.187-224.
KhalÄ«fah, Muḥammad RasyÄd. Madrasat Al-Ḥadīṡ FÄ« Miá¹£r. Kairo: al-Hai’ah al-Ä€mmah li al-Maá¹Äbi’ al-AmÄ«riyyah, n.d.
Khaá¹Ä«b, ‘AjjÄj al-. Uṣūl Al-Ḥadīṡ ‘UlÅ«muhÅ« Wa Muá¹£á¹alaḥuh. Lebanon: DÄr al-Fikr, 2006.
Kuntowijoyo. Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2005.
MaqrizÄ«, Aḥmad ibn ‘AlÄ« ibn ‘Abd al-QÄdir TaqÄ« al-DÄ«n al-. Al-MawÄ’iẓ Wa al-I’tibÄr Bi Å»ikr al-Khaá¹aá¹ Wa al-ĀṡÄr. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1418.
Mustakim, Abdul. Ilmu Maanil Hadis Paradigma Interkoneksi. Yogyakarta: Idea Press, 2016.
Muzakki, Muhammad Asgar, and Siti Mafrikhah. “METODOLOGI SYARAH HADIS NABI SAW: Telaah Kitab ‘Umdah al-Qari Syarah Shahih al-Bukhari.†AL ISNAD: Journal of Indonesian Hadith Studies 2, no. 2 (December 25, 2022): 113–23. https://doi.org/10.51875/alisnad.v2i2.119.
Nafisah, Lailiyatun. “Jejak Penulisan Hadis Di Mesir Abad Ke 2-3 H (Kajian Terhadap Kitab Musnad At- Thahawi).†Tahdis: Jurnal Kajian Ilmu Al-Hadis 12, no. 2 (June 29, 2022). https://doi.org/10.24252/tahdis.v12i2.23077.
Nasution, Harun. Islam Ditinjau Dari Berbagai Aspeknya. Jakarta: UI Press, 1985.
Nurhamdani, Ahmad. “AL-SAYYID MUHAMMAD IBN AL-’ALAWI AL-MALIKI AND ITS CONTRIBUTIONS TOWARDS SUMMARY OF THE MUSTALAH HADITH.†Nabawi: Journal of Hadith Studies 3, no. 1 (September 12, 2022). https://doi.org/10.55987/njhs.v3i1.65.
Quá¸Ät, AmÄ«n al-. Madrasat Al-Ḥadīṡ FÄ« al-Baá¹£rah. Beirut: DÄr Ibn Ḥazm, 1998.
SakhÄwÄ«, Syams al-DÄ«n AbÅ« al-Khair Muḥammad ibn ‘Abd al-RaḥmÄn ibn Muḥammad al-. Al-JawÄhir Wa al-Durar FÄ« Tarjamat Syaikh al-IslÄm Ibn Ḥajar. Beirut: DÄr Ibn Ḥazm, 1999.
Schoeler, Gregor. The Biography of Muhammad Nature and Authenticity. New York: Routledge, 2011.
Shiddiqie, Hasbi as-. Sejarah Dan Pengantar Ilmu Hadis. Semarang: Pustaka Rizki Putra, 2019.
Sidik, Mohd Akmal, and Ahmad Zaki Berahim @ Ibrahim. “Metodologi Al-Sakhawi Dalam Penulisan Kitab al-Tuhfat al-Latifah Fi Tarikh al-Madinah al-Syarifah.†Journal of Al-Tamaddun 8, no. 1 (June 30, 2013): 133–46. https://doi.org/10.22452/JAT.vol8no1.9.
SinÄwÄ«, ‘Abd al-‘AzÄ«z al-. Miá¹£r FÄ« Al-Qur’Än Wa al-Sunnah. Kairo: Maktabah al-ĪmÄn, 1431.
Sirry, Munʾim. “MuqÄtil b. SulaymÄn and Anthropomorphism*.†Studia Islamica 107, no. 1 (2012): 38–64. https://doi.org/10.1163/19585705-12341235.
Suryadi, and Muhammad Alfatih Suryadilaga. Metodologi Penelitian Hadis. Yogyakarta: Teras, 2009.
SuyÅ«á¹Ä«, ‘Abd al-RaḥmÄn ibn AbÄ« Bakr al-. Ḥusn Al-MuḥÄá¸arah FÄ« TÄrÄ«kh Miá¹£r Wa al-QÄhirah. Mesir: DÄr IḥyÄ’ al-Kutub al-‘Arabiyyah, 1967.
SuyÅ«á¹Ä«, ‘Abd al-RaḥmÄn ibn AbÄ« Bakr JalÄl al-DÄ«n al-. Ḥusn Al-MuḥÄá¸arah FÄ« TÄrÄ«kh Miá¹£r Wa al-QÄhirah. Mesir: DÄr IḥyÄ’ al-Kutub al-‘Arabiyyah, 1967.
———. ṬabaqÄt Al-ḤuffÄẓ. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1403.
———. TadrÄ«b Al-RÄwÄ« FÄ« Syarḥ TaqrÄ«b al-NawawÄ«. Arab Saudi: DÄr ibn al-JauzÄ«, 1431.
SyawwÄá¹, Ḥusayn ibn Muḥammad. Madrasat Al-Ḥadīṡ FÄ« al-QayrawÄn. RiyÄá¸: al-DÄr al-‘Ālamiyyah., 1411.
Syu’aib, Kholil. “FIQH IMAM ZAKARIYA AL-ANSHARI Analisis Kontekstual Terhadap Kitab Fath al-Wahhâb Bi Syarh Manhaj al-Thullâb.†Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman 10, no. 2 (August 1, 2017): 216. https://doi.org/10.24014/af.v10i2.3842.
ṬaḥḥÄn, MaḥmÅ«d al-. TaisÄ«r Muá¹£á¹alaḥ Al-Ḥadīṡ. Riyad: Maktabah al-Ma’Ärif, 2004.
Wendry, Novizal. “Epistemologi Studi Hadis Kawasan: Konsep, Awal Kemunculan, Dan Dinamika.†AL QUDS : Jurnal Studi Alquran Dan Hadis 6, no. 3 (December 31, 2022). https://doi.org/10.29240/alquds.v6i3.5681.
———. “Labelisasi Dan Kredibilitas Periwayat Kufah: Kajian al-Jarh Wa al-Ta’dil Dengan Pendekatan Sosiohistoris.†Disertasi, UIN Sunan Kalijaga, 2016.
Yahya, Yuniar Indra. “SYAIKH ABUL FADHOL SENORI AND HIS CONTRIBUTION TO THE DISSEMINATION OF HADITH IN INDONESIA.†Nabawi: Journal of Hadith Studies 4, no. 2 (November 1, 2023). https://doi.org/10.55987/njhs.v4i2.110.
Yaqub, Ali Mustafa. Al-Ṭuruq al-Ḥaḥīḥah FÄ« Fahm al-Sunnah al-Nabawiyyah. Banten: Maktabah DÄr al-Sunnah, 2021.
Yatim, Badri. Sejarah Peradaban Islam. Depok: Rajawali Pers, 2018.
Zahw, Muḥammad AbÅ«. Al-Ḥadīṡ Wa al-Muḥaddiṡūn. RiyÄá¸: al-Ri’Äsah al-‘Āmmah li IdÄrat al-Buḥūṡ al-IslÄmiyyah, 1984.
ZarkasyÄ«, Amal FatḥullÄh. ‘Ilm al-KalÄm TÄrÄ«kh al-MażÄhib al-IslÄmiyyah Wa Qaá¸ÄyÄhÄ al-KalÄmiyyah. Gontor Ponorogo: JÄmi’ah DÄr al-SalÄm, 2006.
Refbacks
- There are currently no refbacks.