THE MESSAGE OF PEACE IN THE HADITH OF THE COMMAND FOR WARFARE “UMIRTU AN UQĀTIL AL-NĀS”: An Analysis of the Science of Wurūd al-Hadīṡ
Abstract
This article aims to review the understanding of the hadith umirtu an uqātil al-nās, which is often interpreted as an absolute command to engage in warfare. Through a comprehensive study of takhrīj syāmil (comprehensive sourcing) and an analysis of the science of wurūd al-hadīṡ, it can be found that the hadith, which straightforwardly commands fighting non-Muslims, actually contains a call for peace and civility. The study incorporates an examination of the exposition of this hadith in various media, both oral and written, as the primary data source. Through critical discourse analysis, it can be stated that the hadith umirtu an uqātil al-nās does indeed exist and recurs in various cases, but it has been used and understood in different contexts by later generations of Muslims. The population of the chain of narrators (sanad) for this hadith reaches 1,121, which has been traced with the assistance of the Gawami Al-Kalem version 4.5 application. From this population, it was found that 94.6% had a maqbūl status (accepted narration), while the remaining 5.4% were mardūd (rejected narration). In detail, the composition of the maqbūl al-sanad population includes 28.6% (321 sanads) with a sahih status, 41.7% (467 sanads) with a hasan status, and 24.4% (273 chains) with a ḍa’īf status that has been upgraded to hasan li gairih. Furthermore, this article also documents the original contexts of the hadith and its shift in the understanding of Islamic law regarding warfare among the Muslim community. The textual understanding of this hadith is considered potentially prone to radical interpretations if not approached holistically and comprehensively. The research also identifies a phenomenon of neglecting the analysis of wurūd al-hadīṡ and the misuse of sabab wurūd al-hadīṡ and sabab irād al-hadīṡ by hadith scholars. This is supported by the exposition of hadith without considering its context in sahihain and secondary hadith reference books, which leads to an understanding based solely on the general wording of the hadith. [Artikel ini bertujuan untuk meninjau ulang pemahaman tentang hadis umirtu an uqātil al-nās yang sering dipahami sebagai perintah perang secara mutlak. Melalui kajian takhrīj syāmil (komprehensif) dan analisis ilmu wurūd al-hadīṡ, dapat ditemukan bahwa hadis yang secara lugas memerintahkan untuk memerangi orang non-muslim ini ternyata berisi seruan damai dan santun. Kajian tentang eksposisi hadis dalam berbagai media, lisan maupun tulisan menjadi data utama kajian ini. Dengan analisis wacana kritis, dapat dinyatakan bahwa hadis umirtu an uqātil al-nās memang benar adanya dan muncul berulang kali dalam kasus yang berbeda-beda, namun kemudian digunakan dan dipahami dalam konteks yang berbeda oleh generasi muslim belakangan. Populasi sanad hadis ini mencapai 1.121 yang ditelusuri dengan bantuan aplikasi Gawami Al-Kalem versi 4.5. Dari populasi tersebut didapati 94,6% berstatus maqbūl (dapat diterima periwayatannya) dan sisanya yang 5,4% adalah mardūd (tertolak periwayatannya). Secara rinci, komposisi populasi sanad yang maqbūl adalah 28,6% (321 sanad) berstatus sahih; 41,7% (467 sanad) berstatus hasan; dan 24,4 (273 sanad) berstatus ḍa’īf yang naik menjadi hasan li gairih. Selanjutnya, artikel ini juga mendokumentasikan beberapa konteks asli hadis itu dan pergeserannya dalam benak pemahaman umat Islam tentang syariat perang. Pemahaman terhadap lahiriah hadis ini dinilai berpotensi kuat melahirkan paham radikal jika tidak dilakukan secara holistik-komprehensif. Penelitian ini juga menemukan sebuah fenomena pengabaian analisis wurūd al-hadīṡ dan keserampangan penggunaan sabab wurūd al-hadīṡ dan sabab irād al-hadīṡ oleh para pensyarah hadis. Hal ini juga didukung oleh eksposisi hadis yang tanpa konteks wurud ke dalam sahihain serta kitab-kitab hadis sekunder yang menjadi rujukan utama dalam pendidikan Islam, sehingga melahirkan pemahaman yang hanya berpijak pada keumuman lafal hadis.]
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abdul al-Razzāq, Al-Ṣan‘ani. Muṣannaf ‘Abdul al-Razzāq. Edited by Habib al-Rahman Al-A‘zhami. 2nd ed. Beirut: al-Maktab al-Islami, n.d.
Abu al-Hasan Ali bin Abi al-Karam Muhammad bin Muhammad bin Abdul Karim Al-Jazari, Ibn al-Aṡir. Al-Kamil Fi al-Tārikh. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1987.
Abu Dawud, Sulaiman bin al-Asy‘aṡ al-Azdi al-Sijistani. Sunan Abi Dawud. Edited by Syuaib Al-Arnauṭ and Muhammad Kamil Qurah Balili. 1st ed. Beirut: Dar al-Risalah al-‘Alamiyyah, 2009.
Adilah, Rifa Yusya. "Peneliti Sebut Orang Direkrut Jadi Teroris Karena Punya Ilmu Agama Yang Dangkal | Merdeka.Com." Peneliti Sebut Orang Direkrut Jadi Teroris Karena Punya Ilmu Agama Yang Dangkal.
Al-‘Ainī, Badruddin. ‘Umdat Al-Qārī Syarḥ Ṣaḥīḥ Al-Bukhārī. Beirut: Dar Ihya‘ al-Turaṡ al-‘Arabi, n.d.
Al-Aṡyubi, Muhammad bin Ali bin Adam bin Musa. Is‘af Å»awi Al-Waṭar Bi Syarḥ Naẓm al-Durar Fi Ilm Al-Aṡar Aw Syarḥ Al-Aṡyubi ‘Ala Alfiyyah Al-Suyuṭi Fi āl-Hadīṡ. Madinah: Maktabah al-Gurabā‘ al-Aṡariyyah, 1993.
Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail. Sahih al-Bukhāri. Bulaq, Mesir: Maṭba‘ah al-Kubrā al-Amiriyyah, 1311.
Al-Buṣiri, Abu al-Abbas Syihabuddin Ahmad bin Abu Bakr bin Ismail bin Sulaim bin Qaimaz bin Usman. Iṭaf al-Khiyarah al-Maharah Bi Zawa‘id al-Masanid al-‘Asyarah. Edited by Ahmad Ma‘bid Abdul Karim. Riyad: Dar al-Waṭan li al-Nasyr, 1999.
Al-Kattani, Abu Abdillah Muhammad bin Abi al-Faiḍ Ja‘far bin Idris al-Hasani. Naẓm Al-Mutanaṡir Min al-Hadīṡ al-Mutawātir. Edited by Syaraf Hijazi. 2nd ed. Cairo: Dar al-Kutub al-Salafiyyah, n.d.
Al-Malibari, Hamzah Abdullah. ‘Abqariyyat Al-Imam Muslim Fi Tartīb Ahādīṡ Musnad al-Ṣaḥīḥ: Dirasah Tahliliyyah. Beirut: Dar Ibn Hazm, 1997.
Al-Nawawi, Abū Zakariyya Muhyiddin Yahya bin Syaraf. Al-Arba‘ūn Al-Nawawiyyah. Beirut: Dār al-Minhāj, 2009.
al-Suyuṭi, Jalaluddin. al-Luma‘ Fi Asbāb Wurūd al-Hadīṡ. Edited by Yahya Ismail Ahmad. Beirut: Dār al-Kutub al-Ilmiyyah, 1984.
———. Alfiyyah al-Suyuti Fi Ilm al-Hadīṡ. Edited by Ahmad Muhammad Syakir. Beirut: al-Maktabah al-Ilmiyyah, n.d.
Al-ṭabarani, Sulaiman bin Ahmad bin Ayyub bin Muṭair al-Lakhmi. Al-Mu‘jam al-Kabīr. Edited by Hamdi bin Abd al-Majid Al-Salafi. 2nd ed. Kairo: Maktabah Ibn Taimiyah, 1994.
Al-ṭahhān, Mahmūd. Ushūl Al-Takhrīj Wa Dirāsat Al-Asānīd. Beirut: Dar al-Quran al-Karim, 1979.
Al-ṭayyib, Ahmad. "Al-Azhar Portal - bawwābah al-Azhar - al-Imām al-Akbar: Ḥadīṡ (Umirtu an uqātila al-Nās) Ḥadīṡ shahīh Usī'a Syarḥuhu." Last modified 2016. Accessed July 7, 2022. https://www.azhar.eg/ArticleDetails/PgrID/6131/PageID/5/artmid/6138/articleid/8185.
Aydin, Hayati. "Jihad in Islam." Global Journal al-ṭaqafah 2, no. 2 (2012): 7-15.
Fahmi, Muhammad. "Radikalisme Islam Dalam Representasi Media Di Thailand." Al-Ulum 16, no. 2 (2016): 412.
Ghozali, Moh. Yusni Amru. Fiqh al-Hadīṡ. Jombang: Pustaka Tebuireng, 2017.
Hasbillah, Ahmad ‘Ubaydi. Ilmu Living Quran-Hadis: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi. 2nd ed. Jakarta: Maktabah Darus-Sunnah, 2018.
Ibn Hanbal, Ahmad bin Muhammad. Musnad Ahmad Bin Hanbal. Edited by Syuaib Al-Arnauth and Adil Mursyid. Beirut: Muassasah al-Risalah, 2001.
Ibn Majah, Abu Abdillah Muhammad bin Yazid al-Qazwini. Sunan Ibn Majah. Edited by Syuaib Al-Arna‘uth, Adil Mursyid, Muhammad Kamil Qurah Balili, and Abd al-Lathif Hirzullah. Beirut: Dar al-Risalah al-Alamiyyah, 2009.
Muslim, Abu al-Hasan Ibn al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi. Sahih Muslim. Edited by Muhammad Fuad Abd Al-Baqi. Beirut: Dar Ihya al-Turāṡ al-‘Arabi, 1955.
Mustaqim, Abdul. Ilmu Ma‘anil Hadīṡ: Paradigma Interkoneksi Berbagai Metode Dan Pendekatan Dalam Memahami Hadis Nabi. Yogyakarta: Idea Press, 2017.
Nasuhi, Hamid, and Abdallah. Pelita Yang Meredup: Keberagamaan Guru Sekolah/Madrasah Di Indonesia, n.d. Accessed July 1, 2022. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/54918/1/Artikel.pdf.
Rodin, Dede. "ISLAM DAN RADIKALISME: Telaah Atas Ayat-Ayat ‘Kekerasan‘ Dalam Al-Qur‘an." Addin 10, no. 1 (2016): 29.
Suryadilaga, Muhammad Alfatih. Metodologi Syarah Hadis. Yogyakarta: UIN Suka Press, 2012.
Wijaya, Sri Herwindya Baskara. "Media Dan Terorisme: Stereotype Pemberitaan Media Barat Dalam Propaganda Anti-Terorisme Oleh Pemerintah Amerika Serikat Di Indonesia Tahun 2002." The Messenger 2, no. 1 (2010): 27-41. https://journals.usm.ac.id/index.php/the-messenger/article/download/280/182.
Yaqub, Ali Mustafa. al-ṭuruq al-Ṣaḥīḥah Fi Fahm al-Sunnah al-Nabawiyyah. Jakarta: Maktabah Darus-Sunnah, 2016.
"Tren Pelaku Terorisme Dari Kalangan Muda Meningkat, Ahmad Basarah Ingatkan Tiga Spirit Sumpah Pemuda." Accessed July 1, 2022. https://www.mpr.go.id/berita/Tren-Pelaku-Terorisme-dari-Kalangan-Muda-Meningkat,-Ahmad-Basarah-Ingatkan-Tiga-Spirit-Sumpah-Pemuda.
Refbacks
- There are currently no refbacks.