CRITICAL STUDY OF THE HADITH “ṢŪMŪ TAṢIḤḤŪ” AND ITS RELATION TO MEDICINE

Dewi Nurul Izzah

Abstract

Fasting in Islam is not only viewed as a spiritual practice but also as an activity that offers health benefits. Many individuals report improvements in their health after observing fasting; however, these claims are often based on personal experiences and religious beliefs. Therefore, more in-depth scientific studies are needed. This article examines the criticisms of the hadith "Ṣūmū Taṣiḥḥū" and its relationship with modern medical perspectives. The criticisms of this hadith arise not only from the sanad (chain of narration) and matan (text) but also from a medical standpoint, using holistic content and descriptive analysis. The research findings indicate that sanad criticism suggests this hadith is weak, while matan analysis shows that it does not contradict the Qur'an, other hadiths, or medical science. Thus, the text of this hadith is considered valid. Consequently, the hadith can be practiced according to its content without exaggeration.[Puasa dalam Islam tidak hanya dipandang sebagai ibadah spiritual, tetapi juga praktik yang membawa manfaat kesehatan. Banyak orang melaporkan peningkatan kesehatan setelah menjalani puasa, namun klaim-klaim ini seringkali didasarkan pada pengalaman pribadi dan keyakinan religius. Oleh karena itu, diperlukan kajian ilmiah yang lebih mendalam. Artikel ini mengkaji kritik terhadap hadis "Ṣūmū Taṣiḥḥū" dan hubungannya dengan perspektif medis modern. Kritik hadis ini tidak hanya dari segi sanad (rantai periwayatan) dan matan (teks), tetapi juga dari sudut pandang medis dengan menggunakan analisis konten dan deskriptif secara holistik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kajian kritik sanad mengatakan bahwa hadis ini lemah, sedangkan kajian matannya menunjukkan hadis ini tidak bertentangan dengan Al-Qur’an, hadis lain, dan ilmu medis. Maka hadis ini sahih matannya. Sehingga hadis ini dapat diamalkan secara kandungan isinya dengan porsinya yang sedemikian tanpa melebih-lebihkan.]

Keywords

Fasting, Health, Critique, Hadith

References

Alfin, Riandi, Busjra Busjra, dan Rohman Azzam. “Pengaruh Puasa Ramadhan Terhadap Kadar Gula Darah Pada Pasien Diabetes Mellitus Tipe II.” Journal of Telenursing (JOTING) 1, no. 1 (18 Mei 2019): 191–204. https://doi.org/10.31539/joting.v1i1.499.

Alisa, Fitralina Nur, dan Cieca Tri Sulistia. “Hikmah Dan Manfaat Puasa Bagi Kesehatan.” Religion : Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 6 (1 Desember 2023): 1251–61. https://doi.org/10.55606/religion.v1i6.835.

Alvida, Alvidatuz, dan Khusna Farida Shilviana. “Kritik Matan Dan Urgensinya Dalam Pembelajaran Hadis: Studi Hadis Puasa Daud.” Al-Bukhari : Jurnal Ilmu Hadis 3, no. 1 (24 Juni 2020): 1–28. https://doi.org/10.32505/al-bukhari.v3i1.1485.

Aṣbahānī, Abu Nu’aim al-. aṭ-Ṭib an-Nabawī. Vol. 1. Dar Ibnu Hazm, t.t.

Azharī, Lukmān al-Ḥakīm al-. Bulūgh al-Umniyah fī Syarḥ al-Manẓūmah al-Baiquniyah. Jakarta: Maktabah al-Turmusī li al-Turāṡ, 2022.

Dzulhijah, Fasya, Syahda Safa Salsabila, dan Muhamad Bisma Laudza Daidaban. “Puasa Senin Kamis Dalam Segi Kesehatan.” Religion : Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 5 (14 Oktober 2023): 303–10. https://doi.org/10.55606/religion.v1i5.383.

Ghazālī, Muḥammad al-. al-Sunnah al-Nabawiyah baina Ahl al-Fiqh wa Ahl al-Ḥadīṡ, t.t.

Hafiz, Dino Al, M. ‘Abid Fikran Zakiyan, dan Maulana Hasbialloh Pratama. “Dampak Puasa Untuk Kesehatan Mental Dan Fisik.” Islamic Education 1, no. 3 (30 Oktober 2023): 811–18.

Haiṣamī, Nūr al-Dīn al-. Majma’ al-Zawāid. Kairo: Maktabah al-Qudsī, 1994.

Ḥarānī, Abi ‘Arūbah al-. Juz’u Abi ‘Arūbah bi Riwāyat al-Ḥākim. Riyadh: Maktabah Ar-Rusyd, t.t.

‘Irāqī, Abu Isḥaq al-. Asbāb asy-Syifa’ wa al-Asqām wa al-Ahwā’. Maktabah al-Jam’iah, 2004.

‘Irāqī, Abu Isḥaq al-, as-Subkī, dan az-Zabīdī. Takhrīj Aḥādīṡ Iḥyā’ ‘Ulūm ad-Dīn. Riyadh: Dar al-’Ashimah, 1987.

‘Irāqī, Zain al-Dīn al-. al-Mughnī ‘an Ḥaml al-Asfār fī al-Asfār fī Takhrīj Mā fī al-Iḥyā’ min al-Akhbār. Beirut: Dār Ibn Ḥazm, 2005.

Longo, Valter D., dan Mark P. Mattson. “Fasting: Molecular Mechanisms and Clinical Applications.” Cell Metabolism 19, no. 2 (4 Februari 2014): 181–92. https://doi.org/10.1016/j.cmet.2013.12.008.

Majmu’ al-Mullafāt. Fatāwā Wasytisyārāt Mauqi’u al-Islām al-Yaum. Mauqi’u al-Islām al-Yaum, t.t.

Manāwī, Zain al-Dīn al-. al-Taisīr bi Syarḥ al-Jāmi’ al-Ṣaghīr. Riyadh: Maktabah al-Imām al-Syāfi’ī, 1988.

Munżirī, ‘Abd al-Aẓīm al-. al-Targhīb wa al-Tarhīb. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1996.

Muqri’, Abu Bakr al-. Min Ḥadīṡ Ibn al-Muqri’. Mekkah: Muhammad Ziyad Umar, t.t.

Naisābūrī, Abu Bakr an-. Ṣaḥīḥ Ibn al-Khuzaimah. Beirut: Maktabah al-Islami, t.t.

Qurṭubī, Syams ad-Dīn al-. Tafsīr al-Qurṭubī. Kairo: Dar al-Kotob al-Misriyah, t.t.

Sakti, Nune Wire Panji, Muhsan Muhsan, dan M. Satria Mulyajaya. “PENGARUH PUASA SENIN KAMIS DENGAN METODE LATIHAN O7W (OCD 7 MINUTE WORKOUT) TERHADAP PENURUNAN BERAT BADAN.” JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan) 3, no. 3 (17 November 2019). https://doi.org/10.58258/jisip.v3i3.821.

Subrata, Sumarno Adi, dan Merses Varia Dewi. “Puasa Ramadhan Dalam Perspektif Kesehatan: Literatur Review.” Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora 15, no. 2 (29 Desember 2017): 241–62. https://doi.org/10.18592/khazanah.v15i2.1139.

Syaukānī, Muḥammad bin ‘Alī al-. al-Fawāid al-Majmū’ah. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, t.t.

Syuhada, Rumaisha Ummu, M. Nurhalim Shahib, dan Sara Puspita. “Puasa Senin-Kamis Dengan Fungsi Kognisi Lanjut Usia.” Bandung Conference Series: Medical Science 3, no. 1 (1 Februari 2023): 154–58. https://doi.org/10.29313/bcsms.v3i1.5789.

Ṭabrānī, Sulaiman at-. al-Mu’jam al-Ausaṭ. Kairo: Dar al-Haramain, t.t.

Ṭaḥḥān, Maḥmūd al-. Taisīr Muṣṭalaḥ al-Ḥadīṡ. 11 ed. Riyadh: Maktabah al-Ma’ārif, 2010.

Thahir, Halil. IJTIHAD MAQÂSIDI ; Rekonstruksi Hukum Islam Berbasis Interkoneksitas Maslahah. Jakarta: Lkis Pelangi Aksara, 2015.

Trepanowski, John F., dan Richard J. Bloomer. “The Impact of Religious Fasting on Human Health.” Nutrition Journal 9, no. 1 (22 November 2010): 57. https://doi.org/10.1186/1475-2891-9-57.

Umar, Nasaruddin. Deradikalisasi Pemahaman Al Quran dan Hadis. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2014.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.