IBN MAS'ŪD'S CONTRIBUTION IN HADITH CRITICISM: Efforts to Preserve the Prophet's Hadith in the Era of Ṣaḥābah
Abstract
Al-Idlibī's stated that several ṣaḥābah have criticized hadith, including Ibn Mas'ūd. This seems contrary to the fame of Ibn Mas’ūd as mufassir. So the contribution (criticism of hadith) of Ibn Mas’ūd becomes a necessity to examine how far he preserved the hadith at his time and what method he applied bearing in mind that at that time several other ṣaḥābah also did hadith criticism. The purpose of this research is to fīnd out the contribution of Ibn Mas’ūd in the fīeld of hadith, especially criticism of hadith. This research is closely related to the criticism of hadith at the time of the ṣaḥābah,after the death of the Prophet whichtheycould not ask him directly. This research uses a qualitative-descriptive method, with the type of library research, based on sources from a number of classic books, books, journals which are then collected so that they become valid data. Based on the fīnal results of this research, through the criticism conveyed by Ibn Mas’ūd there are two methods that he applies in criticizing the hadith dukhān: 1) criticism of al-khārijī (sanad) delivered directly to the person who brought the news about dukhān,.2) al-dākhilī (matan) criticism which is applied through the ‘aqli approach (logic) and previous events (historical approach), namely when he was with the Prophet in the war of badr. [Al-Idlibī menyebutkan beberapa sahabat telah melakukan kritik hadis. Di antara para sahabat tersebut adalah Ibn Mas’ūd. Padahal, ia lebih terkenal sebagai mufassir. Dari sini, kontribusi (kritik hadis) Ibn Mas’ūd menjadi keperluan untuk diteliti sejauh mana ia memelihara hadis pada masanya dan bagaimana metode yang ia terapkan mengingat pada saat itu beberapa sahabat lain juga melakukan kritik hadis. Adapun tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui kontribusi Ibn Mas’ūd dalam bidang hadis, khususnya kritik hadis. Penelitian ini berkaitan erat dengan kritik hadis pada masa sahabat, yang mana pasca Nabi wafat mereka tidak bisa bertanya langsung kepada Nabi. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif-deskriptif, dengan jenis penelitian kepustakaan (library research), berdasar pada sejumlah kitab klasik, buku, jurnal yang kemudian dikumpulkan supaya menjadi data yang valid. Berdasarkan hasil akhir dari penelitian ini, melalui kritik yang disampaikan oleh Ibn Mas’ūd, terdapat dua metode yang ia terapkan dalam mengkritik riwayat hadis dukhān: 1) kritik al-khārijī (sanad) dilontarkan langsung kepada orang yang membawa kabar tentang dukhān,.2) kritik al-dākhilī (matan) yang diterapkan melalui pendekatan ‘aqli (logika) dan kejadian terdahulu (pendekatan historis), yakni ketika ia bersama Nabi dalam perang badar.]
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Akbar, Ali. "Ibn Mas‘ud: Pemikiran Fikih Dan Fatwanya." Jurnal Ushuluddin 16, no. 2 (November 1, 2010): 166-77. https://doi.org/10.24014/jush.v16i2.672.
Arfian, Arfian. "Melacak Akar Geneologi Kritik Hadis: Studi Atas Aplikasi Kritik Sanad Dan Matan Masa Rasul Serta Sahabat." DIRAYAH : Jurnal Ilmu Hadis 1, no. 1 (September 21, 2020): 42-51.
A‘ẓamī, Muḥammad Muṣṭafā al-. Manhaj Al-Naqd ‘inda al-Muḥaddiṡīn Wa Yalīhi al-Tamyīz. Saudi Arabia: Maktabah al-Kauṡar, 1990.
Azhar, M. Fahmi. "PERILAKU BODY SHAMING DALAM TINJAUAN HADIS NABI: Upaya Spritual sebagai Langkah Preventif atas Tindakan Body Shaming." Diya Al-Afkar: Jurnal Studi al-Quran dan al-Hadis 10, no. 1 (July 31, 2022): 46-66. https://doi.org/10.24235/diyaafkar.v10i1.9927.
Dadah, Dadah, and Cecep Rahmat. "METODE KRITIK HADIS PERSPEKTIF MUHAMMAD SYUHUDI ISMAIL." Jurnal Studi Hadis Nusantara 4, no. 2 (December 31, 2022): 182-92. https://doi.org/10.24235/jshn.v4i2.12996.
Idlibī, Ṣalāḥ al-Dīn al-. Manhaj Naqd Al-Matn ‘inda ‘Ulamā‘ al-Ḥadīṡ al-Nabawī. Dār al-Fatḥ, 2012.
Idri. Epistemologi Ilmu Pengetahuan, Ilmu Hadis, Dan Ilmu Hukum Islam. Jakarta: Prenada Media, 2015.
———. Metode Kritik Hadis. Surabaya: CV. Putra Media Nusantara, 2011.
Idri, Idri, Arif Jamaluddin Malik, M. Nawawi, Syamsudin Syamsudin, Mohammad Hadi Sucipto, and Fikri Mahzumi. Studi Hadis. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press, 2021. http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1330/.
Jawābī, Muḥammad ṭāhir al-. Juhūd Al-Muḥaddiṡīn Fī Naqd Mutun al-Ḥadīṡ al-Nabawī al-Syarīf. Tunisia: Muassisāt ‘Abd al-Karīm ibn ‘Abdillāh, 1991.
Karīm, ‘Alī ibn ‘Abd al-. Usd Al-Gābah Fī Ma‘rifah al-Ṣahābah. Vol. III. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1994.
Mālikī, Muḥammad ibn ‘Alwī al-. Al-Minhal al-Laṭīf Fī Uṣūl al-Ḥadīṡ al-Syarīf. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2011.
Naisābūrī, Muḥammad ibn ‘Abdillāh al-Ḥākim al-. Al-Mustadrak ‘alā al-Ṣaḥīḥain. Vol. I. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1990.
Naisābūrī, Muslim ibn al-Ḥajjāj al-. Al-Musnad al-Ṣahīh al-Mukhtaṣar Min al-Sunan Bi Naql al-‘Adl Ilā Rasūlillāh Ṣallallāh ‘alaih Wa Ṣallam. Vol. IV. Kairo: Maṭba‘ah ‘Īsā al-Bābī al-Ḥalbī wa Syirkāhu, 1955.
Rosyad, Aftonur. "QAWAID TAFSIR: TELAAH ATAS PENAFSIRAN AL-QUR‘AN MENGGUNAKAN QAUL SAHABAT." ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam 16, no. 2 (December 30, 2015): 249-64. https://doi.org/10.18860/ua.v16i2.3178.
Sa‘d, Abū ‘Abdillāh Muḥammad ibn. Al-ṭabaqāt al-Kubrā. Vol. II. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1990.
Sijistānī, Abū Dāwud Sulaimān ibn al-Asy‘aṡ al-. Sunan Abī Dāwud. Vol. IV. Beirut: Al-Maktabah al-‘Aṣriyyah, n.d.
Sunarto, Ahmad. Ensiklopedi Biografi Nabi Muhammad SAW dan Tokoh-Tokoh Besar Islam: Panutan dan Teladan bagi Umat Sepanjang Masa. Vol. II. Widya Cahaya, 2013. //library.walisongo.ac.id/slims/index.php?p=show_detail&id=23197.
ṭabarī, Muḥammad ibn Jarīr al-. Jāmi‘ al-Bayān ‘an Ta‘Wīl Āi al-Qur‘ān. Vol. XXII. Muassisah al-Risālah, 2000.
Zahwu, Muḥammad Abū. Al-Ḥadīṡ Wa al-Muḥaddiṡūn. Kairo: Dār al-Fikr al-‘Arabī, 1958.
Zarkasyī, Badr al-Dīn al-. Al-Ijābah Li Īrād Mā Istadrakathu ‘Āisyah ‘alā al-Ṣahābah. Kairo: Maktabah al-Khānjī, 2001.
Refbacks
- There are currently no refbacks.