THE ROLE OF SCIENCE IN HADITH CRITICISM: BETWEEN NAQD IJABI AND NAQD SALBI

Muhammad Alfin Ghozali

Abstract

The study of hadith through a scientific approach is becoming increasingly popular. One of the most important but rarely highlighted themes in this regard is the discourse of using modern scientific facts as a tool in the method of hadith criticism. Can a ḍa'īf hadith that is in accordance with scientific facts be corroborated (naqd ījābi)? Then, can an allegedly authentic hadith be weakened if it contradicts modern scientific findings (naqd salbī)? These two important questions—which are the main foundations of hadith criticism through modern scientific facts—have rarely been taken seriously. In this journal, the author will answer these two questions, which also means that the author will dissect how the rules and limitations of science can be used as a tool in the method of hadith criticism. The result of this study is that scientific findings can be used as a tool in hadith criticism. They can be used to strengthen the status of a hadith or to weaken it. However, it does not mean that it can replace the position of conventional hadith criticism methodology which is fixated on the hadith sanad. The position of science as a tool of hadith criticism is to demand that we recorrect the sanad of a hadith whose matan contradicts the findings of science or vice versa.  Moreover, the process of its application cannot be done haphazardly. There are various limitations and strict conditions that must be observed. [Kajian hadis melalui pendekatan ilmu sains kian ramai dilakukan. Salah satu tema kajian yang cukup penting namun jarang disorot dalam hal ini ialah wacana menggunakan fakta-fakta sains modern sebagai alat dalam metode kritik hadis. Apakah hadis ḍa’īf yang sesuai dengan fakta sains dapat dikuatkan statusnya (naqd ījābi)? Apakah hadis yang diduga sahih dapat dilemahkan statusnya jika menyalahi temuan ilmiah modern (naqd salbī)? Dua pertanyaan penting tersebut—yang merupakan fondasi utama kritik hadis melalui fakta sains modern—masih cukup jarang diperhatikan secara serius. Pada artikel ini, penulis menjawab dua pertanyaan tersebut, yang juga berarti penulis akan membedah seperti apa kaidah dan batasan-batasan agar ilmu sains dapat dijadikan peranti dalam metode kritik hadis. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa temuan sains dapat dijadikan sebagai salah satu alat dalam metode kritik hadis. Ia dapat digunakan untuk menguatkan status suatu hadis atau melemahkannya. Namun, bukan berarti ia dapat menggantikan posisi metode kritik hadis konvensional yang terpaku pada sanad hadis. Posisi sains sebagai alat kritik hadis ialah untuk menuntut kritikus agar mengoreksi ulang sanad suatu hadis yang matannya berseberangan dengan temuan sains atau sebaliknya. Selain itu, proses pengaplikasiannya tidak bisa dilakukan secara serampangan. Ada berbagai batasan dan ketentuan ketat yang harus diperhatikan.]

Keywords

Methods of Hadith Criticism; Science; Naqd Ījābi; Naqd Salbī

References

Abu Dawud, Sulaiman bin al-Asy’ats, al-Sunan, Beirut: al-Maktabah al-‘Ashriyyah, 2014.

Abu Nu’aim, Ahmad bin Abdillah, Musnad Abī Ḥanīfah Riwāyah Abī Nu’aym, Riyadh: Maktabah al-Kautsar, 1994.

Abu Sarah, Jamil Farid, Aṡar al-‘Ilm al-Tajrībī fī Naqd al-Ḥadīṡ al-Nabawī, Beirut: Markaz Nama’, 2016.

Abu Ya’la, Ahmad bin ‘Ali, al-Musnad, Damaskus: Dar al-Ma’mun, 1984.

Afabih, Abdillah dan Viki Junianto, “Examining Ibn Arabi’s Kashf Method on the Authenticity of Hadith”, Jurnal Studi Ilmu-ilmu al-Qur’an dan Hadis, Vol. 23, No. 1, Januari 2022. DOI: https://doi.org/10.14421/qh.2022.2301-06

Ahmad bin Hanbal, al-‘Ilal wa Ma’rifah al-Rijāl, Riyadh: al-Maktabah al-Ma’arif, 1988.

Ahmad bin Hanbal, al-Musnad, Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 2001.

Ahmad bin Hanbal, Masā’il Aḥmad bin Ḥanbal, Beirut: al-Maktab al-Islami, 1980.

Ahmad bin Syu’aib al-Nasa’i, al-Sunan al-Kubrā (Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 2001.

Al-A’zhamy, Muhammad Musthafa, Manhaj al-Naqd ‘inda al-Muḥaddiṡīn; Nasy’atun wa Tārīkhuhu, Riyadh: Maktabah al-Kautsar, 1990.

Al-Albani, Muhammad Nashiruddin, Irwā’ al-Galīl fī Takhrīj Ahādīṡ Manār al-Sabīl, Beirut: al-Maktab al-Islami, 1985.

Al-Auni, Syarif Hatim dalam pengantar Jamil Farid Abu Sarah, Aṡar al-‘Ilm al-Tajrībī fī Naqd al-Ḥadīṡ al-Nabawī, Beirut: Markaz Nama’, 2016.

Al-Baihaqi, Ahmad bin al-Husain, al-Sunan al-Kubrā, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2003.

Al-Bazzar, Ahmad bin ‘Amr, Baḥr Zakhkhār, Madinah: Maktavah al-‘Ulum wa al-Hikam, 1988.

Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail, al-Jāmi’ al-Ṣahīh, bab khalq Ādām, Riyadh: Dar Thuq al-Najah, 2001.

Al-Buthy, Muhammad Said Ramadhan, Kubra al-Yaqiniyyat al-Kauniyyah, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu’ashir, 1997.

Al-Dar al-Quthni, ‘Ali bin ‘Umar, al-‘Ilal al-Wāridah fī al-Aḥādīṡ al-Nabawiyyah, Riyadh: Dar Thaybah, 1985.

Al-Farmawi, Umar Muhammad Abdul Munim, “Dirāsah Ḥadīṡ Abī Mūsā al-Asy’arī Fanā` Ummati bi al-Ṭa’n wa al-Ṭā’ūn”, Majalah Fakultas Dirasat Islamiyyah wa al-Arabiyyah, Universitas al-Azhar, Dimyat, Vol. 10, No. 10, 2022.

Al-Haitami, Ali bin Abi Bakr, Majma’ al-Zawā’id wa Manba’ al-Fawā’id, Kairo: Maktabah al-Qudsi, 1994.

Al-Haritsi, Ahmad bin Hasan, Al-Aḥādīṡ al-Nabawiyyah Allatī istadalla bihā ‘alā al-I’jāz al-‘Ilmi fī al-Insān wa al-Arḍ wa al-Falak Jam’an wa Dirāsatan, Kementerian Pendidikan Tinggi Kerajaan Arab Saudi, 2010.

Al-Hasyimi, Sayyid Ali Hasan Mathar, Manhaj Naqd al-Sanad; fī Taṣḥīḥ al-Riwāyāt wa Taḍ’īfihā, Qom: Mansyurat Nadhirin, 2008.

Al-Hawlani, Asaad Rezq Ahmed, “Qarā’in al-Hadīṡiyyah al-Khārijiyyah wa ‘Ilāqatuhā bimā Yufīduhu al-Ṡābit min Akhabār al-Ahād”, Mizan al-Hak: Jurnal Pengetahuan Islam, Vol. 15, 2022. hal 5. DOI: https://doi.org/10.47502/mizan.1105851

Al-‘Iraqi, Abdurrahim bin al-Husain, al-Mugni an Ḥaml al-Asfār fi al-Asfār fī Takhrīj Mā fī al-Iḥyā’ min al-Akhbār, Beirut: Dar Ibn Hazm, 2005.

Al-Jauziyyah, Muhammad bin Abi Bakr Ibn Qayyim, I’lām al-Muwaqqi’īn, Beirut: Dar Ibn Hazm, 2019.

Al-Jauziyyah, Muhammad bin Abi Bakr Ibn Qayyim, Zād al-Ma’ād fī Hady Khayr al-‘Ibād, Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 1994.

Al-Kasymiri, Muhammad Anwar Syah, Fayḍ al-Bāri, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 2005.

Al-Khatib al-Baghdadi, Ahmad bin ‘Ali, Talkhīṣ al-Mutasyābih fī al-Rasm, Damaskus: Dar al-Qadiri, 1985.

Al-Khathib al-Baghdadi, Ahmad bin Ali, al-Kifāyah fī ‘Ilm al-Riwāyah, Madinah: Maktabah Ilmiyyah, 1938.

Al-Najjar, Zaghlul, al-I’jāz al-‘Ilmi fī al-Sunnah al-Nabawiyyah, Kairo: Nahdlah Misr, 2012

Al-Nasa’i, Ahmad bin Syu’aib, al-Sunan al-Kubrā, Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 2001.

Al-Qari, Ali bin Sulthan, Syarḥ Nukhbah al-Fikr, Beirut: Syirkah Dar al-Arqam bin Abi al-Arqam, 1994.

Al-Qudlah, Syaraf Mahmud, al-Islām wa al-‘Ilm fī al-Qur’ān wa al-Sunnah. Jurnal Fakultas Syari’ah wal Qanun Universitas Qatar, Vol. 14, 1996.

al-Sakhawi, Muhammad bin Abdurrahman, Fatḥ al-Mughīṡ bi Syarh Alfiyyah al-Ḥadīṡ, Kairo: Maktabah al-Sunnah, 2003.

Al-Thabrani, Sulaiman bin Ahmad, al-Mu’jam al-Awsaṭ, Kairo: Dar al-Haramain, 1995.

Al-Thabrani, Sulaiman bin Ahmad, al-Mu’jam al-Kabīr, Kairo: Maktabah Ibn Taimiyah, 1994.

Al-‘Uqaili, Muhammad bin ‘Amr, al-Ḍu’afā’ al-Kabīr, Beirut: Dar al-Maktabah al-Ilmiyyah, 1980.

‘Ali, Jawad, al-Mufaṣṣal fī Tārīkh al-‘Arab qabla al-Islām, Beirut: Dar al-Saqi, 2001.

Arna’ut, Abdul Qadir dalam komentar kitab Muhammad bin Abi Bakr Ibn Qayyim al- Jauziyyah, Zād al-Ma’ād fī Hady Khayr al-‘Ibād, Beirut: Mu’assasah al-Risalah, tahkik: Syu’aib al-Arna’ut dkk, 1994.

Basri, Helmi, “Relevansi antara Hadis dan Sains Kaedah dan Aplikasiannya dalam Bingkai I’jaz Ilmi”, Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, Vol. 17, No. 1, 2018.

Faizin, “Pemahaman Hadis Sains: Menguji Validitas Hadis dengan Kebenaran Ilmiah”, Tajdid, Vol. 18, No. 1, 2015.

Farida, Umma, “Muhammad Nāṣiruddin al-Albani wa Manhajuhu fī Taṣhīḥ al-Ḥadīṡ wa Taḍ’īfuhu: Dirāsah Naqdiyyah”, Jurnal Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an dan Hadis, Vol. 21, No. 2, 2020. Hal. 6-7. DOI: https://doi.org/10.14421/qh.2020.2102-09

Hanafi, Hasan, Min al-Naql ilā al-‘Aql, Kairo: Muassasah Hindawi, 2017.

Hasibuan, M. Idham Aditia dkk, “Kontribusi Sains dalam Menentukan Kualitas Hadis”, Edu-Religia: Jurnal Pendidikan Islam dan Keagamaan, Vol. 1, No. 3, 2017.

Hidayatullah, Syarif, “Agama dan Sains: Sebuah Kajian tentang Relasi dan Metodologi”, Jurnal Filsafat, Vol. 29, No. 1, 2019.

Ibn Abi Hatim, Abdurrrahman bin Muhammad, al-Jarḥ wa al-Ta’dīl, Beirut: Dar Ihya’ al-Turats, 1952.

Ibn al-Jauzy, Abdurrahman, al-Mauḍu’āt, Riyadh: Maktabah Adhwa al-Salaf, 1997.

Ibn Hajar al-Asqalani, Ahmad bin ‘Ali, Bażl al-Ma’ūn fī Faḍl al-Ṭā’ūn, Kairo: Maktabah al-Tau’iyyah al-Islamiyyah, 1993.

Ibn Hajar al-Asqalani, Ahmad bin ‘Ali, Fatḥ al-Bāri, Beirut: Dar al-Ma’rifah, 1960.

Ibn Hibban, Muhammad, Al-Majrūḥīn min al-Muhaddiṡīn wa al-Ḍu’afā’ al-Matrūkīn, Aleppo: Dar al-Wa’y, 1976.

Ibn Hibban, Muhammad, al-Ṡiqāt, India: Da’irah al-Ma’arif al-‘Utsmaniyyah, 1973.

Ibn Shalah, Abu ‘Amr, Muqaddimah‘Ulūm al-Ḥadīṡ, Beirut: Dar al-Fikr, 1986

Ibn Taimiyah, Ahmad bin Abdul Halim, Dar’ Ta’āruḍ al-‘Aql wa al-Naql, Riyadh: Universitas Islam Muhammad bin Su’ud, 1991.

Isnayanti, “Hadis Lalat dalam Minuman Ditinjau dari Segi Ilmiah (Analisis Hadis Tahlili)”, Mushaf Journal: Jurnal Ilmu Al Quran dan Hadis, Vol. 5, No. 1, 2025. DOI: https://mushafjournal.com/index.php/mj/article/view/337

‘Itr, Nuruddin, Manhaj al-Naqd fī ‘Ulūm al-Ḥadīṡ, Damaskus: Dar al-Fikr, 1979.

Kudhori, Muhammad, “Metode Kashf dalam Penilaian Hadis: Studi Tashih Hadis di Kalangan Kaum Sufi”, Jurnal Afkaruna, Vol. 14, No. 1, Juni 2018. DOI: https://doi.org/10.18196/AIIJIS.2018.0079

Maulanida, “Penggunaan I’tibar dalam Matan untuk Mengungkap Pelaku Perubahan Matan Hadis”, Jurnal Nabawi, Vol. 2, No. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.55987/njhs.v2i2.53

Ramadhani, Najma Ulya, “Tulang Ekor (Shulb) Perspektif Hadis dan Osteologi”. Skripsi Fakultas Ushuluddin dan Filsafat, UIN Alauddin Makassar. 2023

Sa’d al-Din al-Taftazani, Mas’ud bin Umar, Syarḥ al-‘Aqā’id al-Nasafiyyah, Beirut: Dar Ihya al-Turats al-‘Arabi, 2014.

Said bin Manshur, al-Sunan, India: al-Dar al-Salafiyyah, 1982.

Salafi, Muhammad Luqman, Ihtimām al-Muḥaddiṡīn bi Naqd Ḥadīṡ Sanadan wa Matnan, Riyadh: Dar al-Da’i, 1999.

Sayyid, Mahmud Mahir Abduh, “Ālam al-Ghaib fī Ḍau’ al-‘Aqīdah al-Islāmiyyah”, Majalah Fakultas Dirasat Islamiyyah Universitas al-Azhar Aswan, Vol. Juni, 2021.

Yahya, Harun, Keruntuhan Teori Evolusi (terjemah: Catur Sriherwanto dkk.), Bandung: Dzikra, 2000.

Zain, Shaharir Mohamad, Pengenalan Sejarah dan Falsafah Sains, Bangi: Penerbit Universitas Kebangsaan Malaysia, 1987.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.